DEVAM: 35- NAMAZI TERK
EDEN KİMSE HAKKINDA KÜFÜR ADININ KULLANlLACAĞINI BEYAN BABI
134 - (82) حدثنا
يحيى بن يحيى
التميمي،
وعثمان بن أبي
شيبة، كلاهما
عن جرير. قال
يحيى: أخبرنا
جرير، عن
الأعمش، عن أبي
سفيان قال:
سمعت جابرا
يقول: سمعت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يقول: "إن
بين الرجل
وبين الشرك
والكفر ترك
الصلاة".
[:-242-:] Bize Yahya b. Yahya et-Temîmi ile Osman b. Ebî Şeybe ikisi
de Cerir'den rivayet ettiler. Yahya dediki: Bize Cerir, A'meş'den o da Ebu
Sufyan' dan naklen haber verdi. Demişki: Cabir’i
şöyle derken işittim :
Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'i: "Muhakkak kişi ile şirk ve küfür arasında namazın terki
vardır" buyururken dinledim.
Diğer tahric: Tirmizi,
2618; Tuhfetu'l-Eşraf, 2303
(82) حدثنا
أبو غسان
المسمعي.
حدثنا الضحاك
بن مخلد، عن
أبي جريج،
قال: أخبرني
أبو الزبير؛
أنه سمع جابر
بن عبدالله
يقول: سمعت
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم يقول:
"بين الرجل وبين
الشرك والكفر
ترك الصلاة".
[:-243-:] Bize Ebu Gassan el-Mismai rivayet etti. (Dediki): Bize
Dahhak b. Mahled, İbni Cüreyc'den naklen rivayet etti. Demişki: Bana
Ebu-z'Zübeyr haber verdi ki, Cabir b. Abdillahı,
şöyle derken işitmiş. RasliluIlah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i:
"Kişi ile şirk ve
küfür arasında namazın terk edilmesi vardır" buyururken dinledim.
Diğer tahric: Nesai,
463; Tuhfetu'l-Eşraf, 2817
240 – 243 HADİSLER
İÇİN:
DAVUDOĞLU
AÇIKLAMA: Müslim'in bütün esas nüshalarında küfür kelimesi şirkin
üzerine (vav) ile atfediîmiştir; ve ikisi de Allah'a küfretmek ma'nasmda
kullanılmıştır. Fakat Ebu Avane el-Esferaînî ile Ebu Nuaym el-Isbahanî'nin
rivayetlerinde aynı kelimeler birbiri üzerine, yahud ma'nasına gelen (ev) ile
atfolunmuşlardır. Bu takdirde ma'naları da değişiktir. Ve şirk: Allahı i'tiraf
etmekle beraber putlara ve sair mahlukaata tapanlara itlak olunur; küfür ise,
ondan daha umumi bir ma'nada kullanılmış olur. Filhakika mezkur kelimelerin bu
tarzda kullanıldıkları da vardır. «Kişi ile şirk arasında namazı terk etmek
vardır» hadisinin manası : «Bir müslünıanı küfürden men eden şey, namaz
kılmasıdır; namazı bıraktımı artık o kimse ile şirk arasında mani kalmaz; küfre
girer.» demektir.
Gerçekten
namazı terk eden kimse onun farz olduğunu inkar ediyorsa; bütün ulemanın icmaı
ile dinden çıkar. Yalnız yeni müslüman olup da henüz namazın farz olduğunu
Öğrenecek kadar bir zaman rnüslümanlar arasında bulunamayan ma'zur sayılır.
Farz olduğunu i'tikad etmekle beraber tenbelliğinden kılmıyorsa mesele ulema
arasında ihtilaflıdır. İmam Malik ile Şafiî ve diğer bir çok ulemaya göre kafir
değil fasık olur; ve tövbekar olması istenir. Şayet tevbe etmezse hadd-i
şer'isi tatbik edilir ki, bu da kılıçla öldürülmektir.
Selef
den bir cemaata göre; namazı terk eden alelıtlak kafir olur. Bu kavil Hz. Alî
(Radiyallahu anhıj'dan rivayet edilmiştir İmam Ahmed b. Hanbel 'den gelen iki
rivayetten biri bu olduğu gibi Abdullah b. el-Mübarek ile İshak b. Rahuye 'nin
ve diğer bazı zevatın mezhebi de budur.
Ebu
Hanife ile Kufe'îi alimlere ve Şafiilerden Müzenî'ye göre kafir olmaz. Cezası
da ölüm değil ta'zir ve namaz kılıncaya kadar hapisdir.
Namaz
kılmayanın küfrüne hükmedenler bu hadisin zahirile ve bu meseleyi kelime-i
tevhide kıyasla istidlal ederler. Öldürülmez diyenlerin delili: « «Bir
müslümanın kanı ancak üç şeyden biryile helal oiur...» hadisidir. Mezkur
hadisde namaz.zikredilmemiştir.
Cumhur-u
ulema namaz kılmayanın dinden çıkmadığına [Nisa 116]: 'Şüphesiz ki Allah
kendisine şirk koşulmasını affetmez. Amma bundan aşağısını dilediğine
afveder...» ayet-i kerimesi ve «Allah’dan başka ilah yoktur diyen cennet’e
girecektir...» hadis-i şerifi ile istidlal
etmişlerdir.
Katli
lazım geldiğine delilleri, Allahu Teala: «Eğer tevbe ederler de namazı
kılarlar; zekat’ı da verirlerse onları serbest bırakın.» ayeti kerimesi ile:
«İnsanlarla ta Allah'dan başka ilah yoktur diyerek namaz’ı kılıncaya, zekat’ı
verinceye kadar mukaateleye me'mur oldum...» hadisidir.
Cumhur:
«Kul ile küfrün arasında (sadece) namazı terk etmek vardır.» diyen bu hadisi
muhtelif şekillerde te'vil etmiş, şöyleki :
1-
Bundan murad: namazı terk eden kafir gibi cezalandırılmayı hak etmiştir ki, bu
ceza katildir;
2-
Hadis, namazı terk etmeyi helal i'tikad eden hakkındadır;
3-
Namaz kılmamak kendisini küfre götürür;
4-
Namaz kılmayan’ın yaptığı bu iş kafirlerin işidir; demişlerdir.
Namaz’dan
başka zekat, oruç, hacc, abdest ve ğusül gibi farzlardan birini terk eden
hakkında ihtilaf vardır. İmam Malik'e göre; bir kimse «abdest almam; oruç
tutmam...» dese kendisinden tevbekar olması istenir; şayed tevbe etmez ise
öldürülür. «Zekat vermem» derse elinden zorla alınır. Vermezse mukaatele edilir.
Fakat: «hacc etmem.» derse buna mecbur edilmez; çünkü haccın zamanı geniştir,
İbni Habib ise: Bir kimse: ben abdest almam; yıkanmam; oruç tutmam; dese yahud
zekatla haccı terk etse kafir olur.» demiştir ki, selefden bir cemaatin kavli
de budur. Sair ulemaya göre; ibadetin farzıyetini inkar etmedikçe küfretmiş
olmaz. Zira bu babda ashab-ı kiramın icmaı vardır.